סטודנטים הלוקים בלמידתם במוסדות להשכלה גבוהה

חוברת הדרכה


מיועד
לסטודנטים הלוקים בלמידתם
לסגל הקבלה
לסגל המרצים ולצוותי ההוראה ולאנשי המנהלה

מאת: פרופ' סוזן א' פוגל
עריכה מקצועית: דר' ורדה שרוני
תרגום מאנגלית: אביבה גורן
עריכה לשונית: יעקב קמחי
כל הזכויות שמורות @ 1998

 

 

 

ירושלים, י"ב בשבט תשנ"ז
20 בינואר 1997
אל - 209

דבר השר

כולנו - הורים, מורים, תלמידים ומנהלים במערכת החינוך, שותפנו כבר מזמן ב"סוד" המגבלה של הדיסלקטים ואנו מחפשים דרכים שונות לסייע להם בהשתלבות המלאה במערכת החינוך
בתי-הספר היסודיים והעל-יסודיים נמצאים בתהליך מהותי של התאמת דרכי ההוראה לצרכים השונים של תלמידיהם, ובכללם גם תלמידים דיסלקטים. כמו-כן אנו מפתחים דרכי הערכה מגוונות למדידת הישגיהם
לשם - היא עמותה הראויה לעידוד מיוחד במשימתה החשובה - פיתוח והפעלה של תכניות הכנה ללימודים אקדמיים לדיסלקטים
מערכת החינוך בראשותי תמשיך לתמוך בהצלחת תלמידים דיסלקטים בבחינות הבגרות ולסייע להשתלבותם של תלמידים אלו במסגרות האקדמיות

בברכה ובהוקרה,
זבולון המר

 

 

דבר יו"ר וועד ראשי האוניברסיטאות

בשם ראשי האוניברסיטאות, אני מברך את עמותת "לשם" על יוזמתה הברוכה בהפקת חוברת זו
אני סמוך ובטוח כי החוברת תעזור לסגל האקדמי והמנהלי באוניברסיטאות להבין טוב יותר את קשיי הסטודנטים הדיסלקטים ולעצב דרכי סיוע, אשר יקלו עליהם בהתמודדותם במהלך שנות לימודיהם
הפקת חוברת זו והפצתה הן חלק ממכלול התכניות הניסיוניות המופעלות על-ידי עמותת "לשם" לצורך קידומו של הנושא. אני שמח על כי ועד ראשי האוניברסיטאות החליט לקחת חלק בהוצאת החוברת ולתרום גם בדרך זו את תרומתו להגשמת המטרה החשובה

פרופ' אבישי ברוורמן
נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב
יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות

 

מבוא

עמותת "לשם" הוקמה מתוך דחף והתנסות אישית, ובמהרה חשפה צורך חברתי אמיתי
הורים לילד דיסלקטי ניצבים לעתים קרובות מאוד מול קיר חסום. הם נתקלים בו תוך כדי ריצתם לחיפוש עזרה ומוצאים את עצמם בודדים, בולעים את הכאב וחוזרים לחפש מוצא וכוח
הורים לילד דיסלקטי נתקלים שוב ושוב בתחושות של חרדה, השפלה, אי-ודאות, מבוכה וחוסר אונים
הורים לילד דיסלקטי בעל נכות בלתי נראית לעין חייבים לגייס את כל כוחות הנפש, את כל יכולת ההתמודדות והיצירתיות שלהם מול עולם אדיש למדיי
הצורך לאגד אנרגיות ומוטיבציות מצטברות אלו הוא הדלק שהצית אותנו, הורים מעורבים ואנשי מקצוע, להקים את עמותת "לשם" - עמותה לקידום השכלה גבוהה לסטודנטים דיסלקטים. מטרת העמותה היא לקדם את זכויותיהם ולאפשר להם הזדמנויות שוות על-ידי פיתוח מודלים מקצועיים לשילובם במוסדות להשכלה גבוהה. בשנתיים האחרונות הקמנו בעזרת צוות מקצועי מיומן קבוצות תמיכה שנתיות ומכינת קיץ מיוחדת לקראת לימודים אקדמיים
בשנים הקרובות יורחבו תכניות אלו, ויוקמו מרכזי תמיכה בכל מכללה ואוניברסיטה. זאת כדי לסייע לסטודנטים דיסלקטים רבים ככל האפשר להתמודד עם הדרישות האקדמיות
החלום של עמותת "לשם" הוא שכל סטודנט דיסלקטי בכל מוסד להשכלה גבוהה יקבל לאורך כל שנות לימודיו
יחס בסיסי של כבוד -
עזרה מתאימה -
מענה הולם לצרכיו הייחודיים -
רצוני להודות לוועד ראשי האוניברסיטאות, שסייע במימון חוברת זו. תודה מיוחדת לדר' ורדה שרוני, שסייעה בהתאמת החומר לקורא העברי

רותי קפלן
יו"ר עמותת "לשם"

 

הקדשה

לכל הסטודנטים הלוקים בלמידתם במערכות ההשכלה הגבוהה, שהתמודדו עם אתגר הלימודים ולימדו אותי ללא אומץ לבם והתמדתם לא הייתה עבודה זו מגיעה לידי גמר.כיצד לעזור להם

 

הקדמה

המהדורה הראשונה של חוברת זו יצאה ב-1980-, שנתיים לאחר שהאוניברסיטאות והמכללות בארה"ב חויבו לספק שירותים והתאמות לסטודנטים הלוקים בלמידתם ובעלי חריגויות אחרות. אלא שרק קומץ מוסדות היו מודעים לצרכים המיוחדים של סטודנטים אלה ולדרכי ההיענות להם
החוברת הראשונה הייתה צנועה בהיקפה, אך ככל שנרכש יותר ניסיון במתן שירותים, ונוספו ספרות מקצועית ומחקר, גדלה החוברת לממדים רחבים יותר
החוברת המעודכנת משקפת את מידת הבנתנו את קשייהם של סטודנטים הלוקים בלמידתם בחינוך הגבוה, והיא כוללת גם הבניית אסטרטגיות לביטחון עצמי ופרק על תסמונת הקשב הלקוי
ב-1994- פגשתי את רותי קפלן, אישה מרשימה, אנרגטית ומתמידה, שקיבלה על עצמה להעלות את מודעות הציבור לקשייהם של סטודנטים הלוקים בלמידתם בחינוך הגבוה בישראל, ולסייע להם להצליח בלימודיהם. היא פנתה לקבוצה של אנשי מקצוע ידועי-שם בתחום הנדון והקימה את עמותת "לשם". כדי לקדם את מטרות העמותה פנתה לקרנות שונות, שתרומותיהן תמכו בפעילות המסייעת באוניברסיטאות ובמכללות
כאשר שלחתי לרותי עותק של חוברת זו, היא זיהתה מיד את פוטנציאל המודעות הטמון בה, ואילו אני הרגשתי שעל-ידי העברת זכויות היוצרים" אוכל לתרום תרומת-מה, אם גם ממרחק, לעמותת לשם"
ברצוני להביע את הערכתי המיוחדת לרותי קפלן על תרומתה החשובה לסטודנטים הלוקים בלמידתם, להודות למתרגמת, אביבה גורן, על העבודה המצוינת בתרגום החוברת לעברית. תודתי המיוחדת לדר' ורדה שרוני, שהעניקה מניסיונה הרב, ממומחיותה ומהבנתה להתאמת הסגנון והמינוחים לשפה העברית ולהוויה הישראלית. לבסוף, ברצוני להודות לכל חברי עמותת "לשם", שהשפיעו בגישתם ובפעילותם על המתרחש בתחום בישראל

!יישר כוחכם

פרופ' סוזן א' פוגל

 

 

תוכן עניינים

הפרעות קשב (עם או בלי היפראקטיביות

?מה מאפיין מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב
המלצות לסטודנטים הסובלים מהפרעות קשב

:נספחים

נספח מספר 1: רשימת עמותות וארגונים העוסקים בעניינם של הלוקים בלמידתם ומשפחותיהם

נספח מספר 2: רשימת קריאה מומלצת (באנגלית)

נספח מספר 3: מדריכים לתנאי קבלה לקולג'ים אוניברסיטאות בארה"ב

נספח מספר 4: רשימת פרסומים באנגלית

נספח מספר 5:( רשימת סרטי וידיאו (באנגלית

נספח מספר 6: רשימת טכנולוגיות מסייעות

 

 

 

הגדרת לקויות למידה

:תכונות המאפיינות מבוגרים הלוקים בלמידתם

‏קשיים בלשון דבורה בתחומים שונים
קשיים בקריאה
קשיים בשפה כתובה
קשיים במתמטיקה
קשיים במיומנויות למידה

:סעיף 504 לחוק השיקום, 1973 - ארה"ב

קבלת סטודנטים
הצעות להתאמות

:כיצד יכול סגל ההוראה לעזור

הצעות להתאמות בהוראה
הצעות להתאמות במבחנים ו/או בהערכות

כיצד יכולים מנהלנים לעזור

שירותי תמיכה מקיפים לסטודנטים הלוקים בלמידתם

:כיצד יכולים סטודנטים לעזור לעצמם

‏אסטרטגיות כלליות
אסטרטגיות זכירה
אסטרטגיות של עמידה בבחינות
אסטרטגיות לעיצוב הביטחון העצמי